Friday 10 January 2020

Nota SketchUp Dalam Bahasa Melayu

lukisan sketchup model rumah 3d

Semakin hari semakin ramai pengguna CAD (Computer-aided Design) beralih ke SketchUp. Sebab utama, mungkin kerana perisian ni sangat mudah dipelajari. Cepat mahir juga. Sekali dua berlatih, dah boleh lukis model 3D seperti contoh rekabentuk rumah di atas.

Sekarang, kat sekolah-sekolah juga dah mula belajar SketchUp. Bagus macam tu, dari peringkat awal dah didedahkan dengan perisian CAD, boleh memupuk minat untuk maju ke bidang seterusnya bila tamat alam persekolahan nanti.

Sambutan pada kelas SketchUp yang aku anjurkan pula semakin menggalakkan. Ramai yang berminat. Bagi yang tiada asas melukis menggunakan perisian CAD (seperti AutoCAD, dsbnya), sangat disarankan belajar SketchUp dulu. Bukan saja boleh lukis 3D, nak lukis pelan 2D pun sangat mudah dan cepat.

lukisan sketchup pelan rumah 2d
Contoh lukisan pelan rumah 2D yang dilukis menggunakan SketchUp


Silibus kelas SketchUp merangkumi topik-topik berikut:
1.  Pengenalan
2.  Navigasi
3.  Sudut Pandangan
4.  Eraser
5.  Select
6.  Line
7.  Freehand
8.  Rectangle
9.  Rotated Rectangle
10.Circle
11.Polygon
12.Arc
13.Move
14.Rotate
15.Scale
16.Push/Pull
17.Follow Me
18.Offset
19.Inferance
20.Copy
21.Array
22.Mirror
23.Autofold
24.Intersect Faces
25.Tape Measure Tool
26.Protractor
27.Axes
28.Dimension
29.Text
30.3D Text
31.Paint Bucket
32.Component
33.Layers
34.Section Plane
35.Printing

Bagi memudahkan lagi pemahaman, silibus ni telah dibuat dalam bentuk nota dan dikompilasikan, mengandungi 300 mukasurat semuanya. Dalam nota tadi, ditunjukkan detail cara guna setiap tool yang disenarai di atas. Jadi, bagi yang tak dapat ikuti kelas, boleh dapatkan Nota SketchUp ni dengan harga RM50 sahaja. Nanti, ikut step by step setiap penjelasan dalam nota ni, bagi faham fungsi dan mahir melukis.

nota sketchup bahasa melayu
Nota SketchUp.. mengandungi 300 mukasurat

Nota SketchUp ini juga mengandungi tip-tip yang akan memudahkan lagi kita melukis, kerana ditunjukkan jalan-jalan pintas bagi menghasilkan objek 2D dan 3D dengan lebih pantas dan menarik. Semua tool dan cara menggunakannya ditunjukkan secara screenshots, berserta penerangan lengkap. Dengan cara ini, kita akan lebih cepat memahami dan menguasai kemahiran, sama seperti menghadiri kelas atau kursus SketchUp secara formal.

Setiap langkah dijelaskan dengan detail menggunakan kaedah ScreenShots.

No comments:

Post a Comment